Schoolkaarten
Iedereen kent de welbekende schoolkaart. In vele vormen beschikbaar en door verschillende uitgevers op de markt gebracht. Een papiergedrukte kaart, geplakt op linnen en voorzien van houten stokken. Wie had gedacht dat deze kaarten door het ‘digibord’ inmiddels zijn vervangen komt nog bedrogen uit. Een fysieke schoolkaart bewaakt een permanente plek in het lokaal en is een ijkpunt voor kinderen als focus.
Basistopografie is mede door deze kaarten binnen de Nederlandse samenleving een onderdeel van de educatie en van onmiskenbare waarde.
Less is more
Een schoolkaart is een kaart waarop de voornaamste plaatsen, plaatsnamen, wateren en regio’s in duidelijke sprekende kleuren zijn afgebeeld. Door de functie van de kaart, het op afstand moeten kunnen bestuderen is de lettergrootte vergroot. Zo wordt de kaartenmaker gedwongen de meest essentiële informatie te tonen. Boven alles laat een goede schoolkaart enkel de meest cruciale plaatsen en locaties zien. Het gezegde “Less is more” gaat in dit geval op.
Er is bij het maken van de kaart rekening gehouden met de eisen van de meeste topo-leermethodes. De in deze topo-methoden genoemde plaatsnamen, waternamen en regionamen zijn op onze kaarten afgebeeld.